Helse

Hodepine er en av våre vanligste plager, og årsakene er ofte svært sammensatte.

Årsak:

  • Stress og anspenthet
  • Lite søvn
  • Lite bevegelse
  • Feilfunksjon i nakkens muskler og ledd
  • Spenninger/triggerpunkter i øvre rygg, skuldre, hals og nakke muskulatur
  • Kjevespenninger
  • Medikamentbruk
  • Dehydrering
  • ”Dårlig/uregelmessig” kosthold
  • Menstruasjon og andre hormonelle endringer, spesielt hos de med migrene
  • Hodeskader og nakkeskader

Hodepine skyldes sjelden alvorlig sykdom. Likevel skal kraftig hodepine alltid tas på alvor. Både når den oppstår gradvis og plutselig. Dette gjelder spesielt om man får symptomer på hodepine som er annerledes enn tidligere.

Utbredelse

  • 3 % av befolkningen har daglig hodepine
  • 10 % minst en gang i uken
  • 40% i løpet av det siste året
  • Bare 5 % av oss har aldri hodepine
  • Over 1 % av befolkningen har hodepine som skyldes langvarig overforbruk av smertestillende medikamenter for nettopp hodepine og migrene.

Symptomer: Vanlige symptomer på hodepine er smerter på en eller begge sider av hodet, i pannen, rundt øynene eller i bakhodet. Hodepine kan også ledsages av trøtthet, dårlig konsentrasjon, kvalme og ustøhet. Mye hodepine vil i det lange løp påvirke humøret, mange blir irritable, deprimerte og/eller tiltaksløse.

Vanlige typer hodepine inkluderer: Spenningshodepine, nakkehodepine, migrene og medikamentindusert hodepine. En og samme pasient kan ha flere typer hodepine. Disse kan gå over i hverandre eller ligne på hverandre. Eksempelvis kan spenningshodepine utløses av stor fysisk eller psykisk belastning. Dersom smerten vedvarer, kan det oppstå nakkehodepine.

Vurdering: Det er viktig med en grundig gjennomgang av sykehistorie, og en god klinisk undersøkelse for å avgjøre hvilken behandling som er best egnet.

Behandling: Forskning viser at leddmanipulasjon bedrer spesielt migrene og cervikogen hodepine. Massasje kan redusere migreneanfall. Videre er det visst en sammenheng mellom svak nakke muskulatur og cervikogen hodepine. I behandling av hodepine benyttes en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem.

Hva kan du gjøre selv?

  • Ta tak i de risikofaktorene som kan gi hodepine som du vet du kan gjøre noe med selv.
  • Hold deg i god fysisk form.
  • Spis regelmessig.
  • Få nok søvn.
  • Søk trivsel rundt egen arbeids- og livssituasjon.
  • Unngå stress, dagens tidsklemma er årsaken til mange plager i skuldre- og nakkeområdet.
  • Bevisstgjøring på arbeidsstilling, ta pauser.
  • Tøyningsøvelser for bryst, skuldre og nakke.
  • Bruker du smertestillende tabletter regelmessig, bør du vurdere å slutte med dette en periode. Hvis du har medikamentindusert hodepine vil du erfare at du blir bedre etter en tid. Dette bør gjøres i samråd med lege.

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Bli medlem hos TRÆ:N!

Bli medlem


© Copyright 2016. Designed & developed by