Helse

Tennisalbue, på fagspråket også kalt lateral epicondylitt, er en slitasjeskade av senevevet som fester seg på utsiden av albueleddet. Ca 1-2% av befolkningen i alderen 35-50 år rammes av tennisalbue.

Årsak:
Tennisalbue er et resultat av repetitiv bevegelse og overbelastning i håndledd og albue over lengre tid.  Tennisalbue forekommer ofte ved overbelastning i idretter som tennis og squash, men også som følge av langvarig og intensiv PC-bruk, eller belastende og repetitive bevegelser i håndverkeryrker.

Symptomer:
Pasienten har ofte en skarp smerte på utsiden av albuen som kan stråle ned på baksiden av underarmen og ut i fingrene. Man kan bli nummen i samme område samt kjenne seg stivere i muskulaturen som er involvert. Albuen er også svært øm ved berøring rundt senefestet.

Vurdering:
Man bør søke vurdering og behandling raskt for å unngå at plagene blir kroniske. En fysioterapeut vil foreta en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse for å kartlegge årsakene til plagene samt legge opp en behandlings strategi.

Behandling:
I tillegg til å behandle selve armen, undersøkes også nakke og brystrygg. Dette for å avdekke og behandle eventuelle dysfunksjoner – som igjen kan påvirke bevegelses-kjeden ut i skulder og arm – samt spenningsnivået i muskulaturen. Fysioterapi og rehabilitering er også en viktig del av behandlingen. Fysioterapeuten legger opp et treningsprogram med hjemmeøvelser (styrke/uttøyning) for å forebygge videre skader. Vi bruker ofte trykkbølge/ESWT på slike plager, da dokumentasjon på effekt er god. 

Hva kan du gjøre selv:
Ved tennisalbue er det viktig i den akutte fasen å avlaste albuen for å unngå ytterligere irritasjon. 
Unngå repetitive og andre provoserende bevegelser av håndledd og albue, til plagene har roet seg ned. Tøy ut stram muskulatur i underarm og rundt skulder.

Forebygging:
-Hvis plagene kommer fra idrett, se nærmere på din teknikk med en kyndig trener og korriger eventuelle feil. 
-Hvis tennisalbuen er yrkes betinget, kan en fysioterapeut hjelpe deg med arbeidsplass vurdering og ergonomiske råd i forhold til PC bruk ol.
-Hold deg generelt i form gjennom variert trening og aktivitet.

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Bli medlem hos TRÆ:N!

Bli medlem


© Copyright 2016. Designed & developed by